Diam dan sakit

Khutbah Jumaat pada 13 Dis 2013 bersamaan 8 Safar 1435H. Masjid TUDM Subang

Diam yang dibolehkan adalah diam kerana takut bila bercakap akan memudaratkan contohnya menyebabkan sakit hati, lucah dsb.
Diam yang tercela. Ada enam jenis diam:
Diam 
Diam sombong

Sakit nikmat atau musibah. Nikmat sihat selalu dilupakan. Dua nikmat yang diambil peduli adalah nikmat sihat dan lapang. Persediaan untuk hari akhirat dapat dijalankan semasa kita lapang.
Rebut lima perkara sebelum datang lima perkara.
Hidup sebelum mati
Sihat sebelum sakit
Kaya sebelum miskin 
Masa lapang sebelum sesak.

Tidak berganjak seorang manusia di padang mahsyar nanti. Nikmat masa di mana dihabiskan. Oleh itu nikmat kesihatan dapat diketahui dengan selalu melawat orang sakit supaya kita dapat menyedari nikmat kesihatan. Syukur nikmat mata supaya dapat melihat kecantikan ciptaan Allah dan tidak melihat benda yang maksiat. Nikmat kaki supaya dapat datang ke masjid. Nikmat telinga untuk mendengar majlis ilmu dan Quran bukan untuk mendengar benda yang lagho.

Umur yang panjang perlu dipergunakan dengan sebaik nya. 

Manusia yang paling baik adalah umur yang panjang dan amal yang baik. Manusia yang paling buruk adalah umur panjang dan buruk amalan. Rasulullah mohon kepada Allah supaya tidak dipanjangkan ukur sampai nyanyuk.

Sesiapa yang sakit perlu perbanyakkan istighfar. 

Menambah kebaikan. Kebaikan disyukuri, keburukan yang menimpa perlu kesabaran

Mengembalikan manusia kepada Allah SWT

Az-Zuhruf 43:48
وَمَا نُرِيهِم مِّنْ آيَةٍ إِلَّا هِيَ أَكْبَرُ مِنْ أُخْتِهَا وَأَخَذْنَاهُم بِالْعَذَابِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ
Dan tidaklah Kami memperlihatkan kepada mereka sesuatu tanda kebenaran Nabi Musa melainkan tanda itu adalah lebih terang dari yang terdahulu daripadanya; Dan Kami timpakan mereka dengan berbagai azab (bala bencana), supaya mereka kembali (bertaubat).

Tiada musibah yang menimpa kecuali dengan izin Allah SWT

At-Taghabun 64:11
مَا أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَمَن يُؤْمِن بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
Tidak ada kesusahan (atau bala bencana) yang menimpa (seseorang) melainkan dengan izin Allah; dan sesiapa yang beriman kepada Allah, Allah akan memimpin hatinya (untuk menerima apa yang telah berlaku itu dengan tenang dan sabar); dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.

Comments

Popular Posts